SEMINAR KANT Coordonator Mircea FLONTA 10-12 aprilie 2008, Casa Lovinescu ORGANIZATOR: Societatea Romana de Fenomenologie & Centrul de Studii Fenomenologice (Facultatea de Filosofie, Universitatea din Bucuresti) cu sprijinul Casei Lovinescu CONDITII DE PARTICIPARE: interes pentru filozofia lui Kant, disponibilitatea de a parcurge in prealabil bibliografia indicata mai jos si de a participa activ la dezbateri |
Editori: Cristian Ciocan, Vlad Puescu, Adrian Haret, cu colaborarea lui Paul Balogh si a lui Lucian Petrescu Membri inscrisi: 1191 |
PROGRAM: JOI, 10 aprilie 2008, orele 10-14 I. Sursele si obiectivele programului kantian 1. Immanuel Kant, Critica ratiunii pure, traducere de Nicolae Bagdasar si Elena Moisuc, Editura IRI, 1998, Prefata la Editia intai (pp. 21-28) si Introducerea (pp. 49-68). 2. Immanuel Kant, Prolegomene la orice metafizica viitoare care se va putea infatisa drept stiinta, traducere de Mircea Flonta si Thomas Kleininger, Editia intai, Editura stiintifica si enciclopedica, 1987 (sau Editia a doua, Editura All, 1996 sau Editia a treia, Editura Paralela 45, 2005): Cuvant inainte; Intrebarea generala a Prolegomenelor: Este metafizica in genere posibila? si Intrebarea generala: Cum este posibila cunoasterea prin ratiunea pura? VINERI, 11 aprilie 2008, orele 10-14 II. Intelegerea ortodoxa a criticii kantiene a ratiunii pure ca idealism transcendental 1. Immanuel Kant, Critica ratiunii pure, Prefata la Editia a doua (pp. 29-40), Despre raportul intelectului cu obiecte in genere si despre posibilitatea de a le cunoaste a priori (pp. 157-176), Despre principiul distingerii tuturor obiectelor in genere in fenomene si noumene (pp. 238-254). 2. Immanuel Kant, Prolegomene la orice metafizica viitoare care se va putea infatisa drept stiinta, §36 si § 57. 3. Constantin Noica, Problema lucrului in sine la Kant, in: Concepte deschise in istoria filosofiei, Humanitas, 1995, pp. 174-205. 4. Constantin Noica, Carti reprezentative: “Critica ratiunii pure”, in: Echilibrul spiritual, Humanitas, 1998, pp. 271-276. 5. Otfried Höffe, Kants Kritik der reinen Vernunft, München, Verlag C.H. Beck, 2003, cap. 3: Objektivität durch Subjektivität, (pp. 42-52). SAMBATA, 12 aprilie 2008, orele 10-14 III. Perspective transcendentale minimale 1. Intelegerea “analitica” a cercetarii ratiunii pure Peter F. Strawson, Limitele ratiunii. Un eseu despre Critica ratiunii pure a lui Kant, traducere de Valentin Cioveie, Humanitas, pp. 11-22 si 40-48. 2. Relativizarea si istoricizarea aprioricului Mircea Flonta, Doua concepte ale cunoasterii, in: Mircea Flonta, Kant in lumea lui si in cea de azi, Polirom, 2005, pp. 78-98. Thomas S. Kuhn, Drumul de la “structura”, traducere de Cristian Ducu si Izabella Ghita, in: Introducere in teoria cunoasterii stiintifice, Editura Universitatii din Bucuresti, 2004, pp. 225-235. IV. Lecturi “ontologice” ale criticii kantiene a ratiunii pure Martin Heidegger, Die Frage nach dem Ding. Zu Kants Lehre von den transzendentalen Grundsätzen, zweite Auflage, Tübingen, Max Niemeyer Verlag, 1975, pp. 1-8, 42-50 si 92-101. Constantin Noica, Kant si metafizica dupa interpretarea lui Heidegger, in: Immanuel Kant, 200 de ani de la aparitia Criticii ratiunii pure, Editura Academiei, 1982, pp. 141-152. Constantin Noica, Cercul in tabla categoriilor, in: Devenirea intru fiinta, vol. I.
|
LinkuriFacultati de filozofie
Societati, Centre si Institute de cercetare
Reviste de filozofie
Publicatii culturale
Edituri
Internet |